Dalok önálló feldolgozása - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


A hangszertesztek után következzen egy érdekes és izgalmas blogbejegyzés. Én legalábbis nagy izgalommal készültem rá, hiszen a videó felvételére egy adott dallal egyszer volt lehetőségem. Néha fórumokon, Facebookon látok olyan kérdéseket (és levélben is kapok ilyen megkeresést), hogy egy-egy dal akkordjait hogyan lehet "kitalálni", ha a neten nincs fent az akkordsor. Azért nem túl gyakori ez, hiszen rengeteg dal akkordjait megtalálhatjuk online. De mi van akkor, ha mégsincsenek fent az akkordok? Vagy megvannak, játsszuk őket, és halljuk, hogy nem stimmel valamelyik akkord. Előfordulhat az is, hogy edzeni szeretnénk a fülünket, agyunkat, és nem a könnyebb utat választjuk (vagyis letöltjük az akkordokat), hanem mi magunk szeretnénk kitalálni, mely akkordok illenek a dalhoz. Hogyan álljunk neki?

Elhatároztam, hogy készítek egy olyan videót, amelyben egy jól ismert, de általam ukulelén még soha el nem játszott dal akkordjait "szedem le". A szerencsés választott Vangelis Amerikája (1492) lett. Azért döntöttem e dal mellett, mert szerintem ezt mindenki ismeri, nem túl bonyolult a dallama, feltételeztem, hogy az akkordok sem. Ha valaki szeretné felidézni, akkor itt az eredeti dal:

Mi volt tehát pontosan a feladat és az elérendő cél? Felidézem a dallamot, a kíséretét, ukulelén megkeresem a dallamhoz passzoló akkordokat, vagyis a fülemben benne lévő dalt átültetem ukulelére. Szerettem volna mindezt megmutatni egy vágás nélküli videóban (végül az elején van csak egy vágás technikai okokból), hogy látsszon a videón a kísérletezgetés, hiszen egy dal feldolgozása során ez (is) a lényeg: keresgélünk, próbálgatunk, és kis szerencsével hamar vissza tudjuk adni ukulelén azt, ami addig a fülünkben volt. Így tehát a forgatás előtt nem néztem utána az akkordoknak, és a videóban benne maradtak a "bénáskodások" is. Úgyhogy ez a blog történetének eddigi leghosszabb videója, de igyekszem benne nagyon sok mindent megmutatni, tippeket adni ahhoz, hogyha kedvünk támad, hogyan szólaltassunk meg "nulláról" egy dalt ukulelén.

A videóban is elmondom, de leírni is fontosnak tartom: a kezdő ukuleléseknek ez még nehéz feladat lehet, de nem lehetetlen. Nagy valószínűséggel egy kezdőnek - zeneelméleti háttér nélkül - nehéz lesz megtalálnia az akkordokat, sokkal több kísérletezgetés kell, hogy meglegyen a dallam és az akkordok. Nekem könnyebb dolgom volt olyan szempontból, hogy valamennyi zeneelméleti háttér, és rengeteg, rengeteg, rengeteg tudatosan hallgatott zene miatt hamar rájövök (néha kísérletezgetés nélkül), hogy milyen akkordfordulat következik egy-egy dalban. Sőt amikor egy ismeretlen dalt hallok, abban is fel tudom fedezni a különböző zenei eszközöket, ami visszaigazolása annak, hogy érdemes a zeneelméletre is ráfeküdni, és kicsit másképpen és tudatosan hallgatni a dalokat. A dalok "leszedése", vagyis önálló feldolgozása egy szuper és nagy kihívást jelentő feladat tehát, és ha az előbb emlegetett zenei eszközökre ráismerünk, akkor jó úton haladunk. Ilyenekre gondolok például, hogy észrevesszük-e az azonos hangnem dúr-moll váltakozását (ez viszonylag alapvető dolog egy edzett fülnek, ezt említem szőr mentén mint vidám-szomorú akkordokat a videóban), fel tudjuk-e fedezni a különbséget a dúr és a dúr 7-es akkord között hallásra, tudjuk-e, hogy bizonyos akkordok után melyek szoktak következni leggyakrabban (funkcióra gondolok, nem konkrét akkordra), egy-egy dal lezárásakor vagy éppen a sor végén meg tudjuk-e hallani dúr skála 4. hangjával kiegészített (sus4) akkorddal (vagy éppen a IV. fokról) késleltetett I. fokot, meghalljuk-e az agyoncsépelt akkordmeneteket (pl. I-V-VIm-IV vagy I-VIm-IV-V - ezek mind skálák fokai, bármilyen hangnembe átültethetők), tudunk-e gondolkodni konkrét hangnemtől elvonatkoztatva funkciókban és a skálák fokaiban, észrevesszük-e a dal szerkesztését stb. Ha tehát elkezdünk elmélyedni a zeneelméletben, azt vesszük észre, hogyha bekapcsolunk egy véletlenszerű számot, teljesen másképp kezdjük hallgatni, és egyre több ilyen zenei eszközt, fordulatot fedezünk majd fel.

Sok és türelmes gyakorlást igényel, ha valaki hallás után szeretne visszaadni egy-egy dalt ukulelén (vagy bármilyen más hangszeren), és nem is áltatom a kezdőket, ez nagy valószínűséggel nem fog egyik hétről a másikra menni. Viszont bátorítok mindenkit, hogy próbálgassa, ha van kérdése írjon, hónapról hónapra lehet ebben fejlődni, ami persze attól is függ, ki mennyi időt szán a tanulásra.

A dalt nem dolgoztam fel végig, a dúros középrésszel nem foglalkozom a videóban, de ugyanazzal a módszerrel, ahogyan az elejét leszedtük, lehet folytatni a fülelést és pengetést. Következzen tehát az a videó, amit régóta tervezgetek, és végre sikerült elkészíteni, remélem, elnyeri a tetszéseteket. Egy-két helyen felirattal helyesbítettem a mondandómat .

A felvételen egy gyönyörű, tenor méretű, elektroakusztikus Baton Rouge V4-TCE Sun ukulelén játszom a Duo Hangszerbolt jóvoltából. Az ukuleléről a későbbiekben láthattok majd bemutató videót.

Blogcímkék: feldolgozás

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/dalok-onallo-feldolgozasa

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2011-07-25
A hétvégén a négy húrt nyolcvannyolc billentyűre cseréltem. A videó elején egy kis bemelegítés látható/hallható "szabad" akkordokon, azaz itt nem követtem pontosan a blues-kört. Ezt követi egy rövid boogie-impró: A zongoratanulásról sajnos...

Gáll Tamás 2021-03-30
Sok-sok akkordtanulós videó után elérkeztünk egy vízválasztó akkordhoz, hiszen ez az első barré akkord, amit megtanulunk. A barré akkord azt jelenti, hogy az egyik ujjunkkal (leginkább a mutatóujjal) lefogjuk mind a négy húrt (vagy kis barré esetén kettőt vagy hármat),...

Gáll Tamás 2011-12-11
A Csendes éj című karácsonyi dal német szövegét Josef Mohr osztrák pap írta Stille Nacht címmel, dallamát Franz X. Gruber komponálta 1818-ban. A ma elterjedt dallam kicsivel eltér Gruber eredetijétől főleg a vége felé. A dalt először az ausztriai Oberndorf bei Salzburg...

Schäfer Zsolt 2019-07-04
Ezúttal egy régi-régi albumról szemezgetek: negyven éve, 1979-ben jelent meg Chalmers Doane „Ukulele Express” című lemeze. A lemez Doane honlapjáról letölthető, de vigyázat, mert ezek analóg, archív felvételek az internet előtti időkből. Mielőtt továbbolvastok,...

Gáll Tamás 2021-09-13
Igencsak mozgalmas, ukulelés programokban bővelkedő 3 hetet tudhatok magam mögött, mert két tanfolyami hétvége (egy I-es és egy II-es tanfolyam) után 2021. szeptember 11-én ukuleletalálkozó következett. Nyáron, amikor a tanfolyamokat és a találkozót elkezdtem szervezni,...

Gáll Tamás 2019-09-17
Az F-moll tipikusan az az akkord, amelyik nehéznek tűnik, de nem az . Legalábbis amikor ránézünk egy F-mollt lefogó kézre, azt hisszük, hogy görcsbe rándult az ukulelejátékos keze, holott egy kicsit elfordított kezet és az alábbi pontokra ügyesen elhelyezett ujjakat láthatunk: Az...

Gáll Tamás 2017-04-03
Fiatalkorom egyik kedvenc zenés-táncos filmje volt a Grease (itthon Pomádé címen futott). Sajnos már régen láttam, de a dalokat tudom kívülről, és ezzel szerintem sokan vagyunk így, akik az ötvenes évek rock and roll zenéit szeretik. Bár a film története...

Gáll Tamás 2016-12-09
Kaptam egy kedves felkérést Bentől, aki az ukulelézésnek és az utazásnak szenteli az életét. Most éppen egy karácsonyi ukulelealbumot készített, és megkért rá, írjam meg a véleményemet róla. Örömmel tettem eleget a felkérésnek....

Gáll Tamás 2011-04-30
A pengetős hangszerek közül az egyik örök kedvencem a banjo. Jellegzetes alakja, hangja miatt más hangszerrel szinte lehetetlen összekeverni. Szóló hangszerként is kiválóan "megállja a helyét", de bluegrass, country, dixieland együttesek szinte elképzelhetetlenek banjo nélkül....